П`ятниця, 17.05.2024, 06:55
Приветствую Вас Гість | RSS
Вхід
Пошук

                 Сайт Ялтинскої                           селищної ради

Каталог статей

Главная » Статьи » Новости

Брошура швейцарсько-українського проекту "Підтримка децентралізації в Україні" DESPRO "Чого чекати від об'єднання громад"

Що таке успішна країна? Успішна країна складається з успішних сіл, селищ, міст. Успішна країна – це люди, задоволені власним добробутом, комфортним та змістовним життям. Це коли не десь далеко, а там, де ти живеш, тебе влаштовує рівень життя – гарні умови для роботи, навчання, лікування, відпочинку, всебічного розвитку. Чи зможе громада з обмеженими ресурсами і територією, недостатньою для соціального та економічного розвитку, забезпечити гідний рівень життя людей? Чи може бути успішною країна з бідними територіями? Навряд чи. Тільки сильна/спроможна громада з достатньою економічною активністю на власній території, з ініціативними, працьовитими людьми забезпечить гідний рівень життя населення, обере пріоритети розвитку і фінансуватиме освіту, охорону правопорядку, медицину, дороги та інші напрямки, які люди вважатимуть важливими.

Що таке спроможна громада? Це та територіальна громада села (селища, міста), яка може самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства. Це включає в себе і фінансову спроможність, і кваліфікованих та відповідальних працівників органів місцевого самоврядування. Які переваги спроможної громади?

1. Прозоро планує власний розвиток, ставить та виконує стратегічні завдання.

2. Залучає інвестиції, розвиває економіку, сприяє місцевому підприємництву.

3. Люди швидко та без бюрократичної тяганини можуть отримати адміністративні та соціальні послуги – зареєструвати бізнес та майно, отримати дозволи чи ліцензії, довідки, паспорт, одержати субсидії, соціальну допомогу тощо.

4. Має сучасно обладнані дитячі садки та школу, фельдшерсько-акушерські пункти з кваліфікованими працівниками.

5. Має якісні та доступні кожному дороги, транспорт, водопостачання, водовідведення, газ, освітлення, зв’язок тощо.

6. Громадяни мають можливість користуватися послугами закладів культури, відвідувати дитячі майданчики, спортивні заклади, бібліотеки, кафе, перукарні, громадські сквери, пляжі та інші місця відпочинку та дозвілля.

Як зробити громаду спроможною? Досвід розвинутих країн демонструє, що основною передумовою успішного розвитку громад є об’єднання територій та ресурсів. Разом і батька бити легше! Пам’ятаєте це мудре українське прислів’я? Така громада відповідатиме новим вимогам, одержуватиме значно більші ресурси та повноваження. На рівні потужної громади вирішуватимуться питання місцевого економічного розвитку, планування розвитку територій, утримання місцевої інфраструктури, забудови, благоустрою території, соціальної допомоги, культури, первинної охорони здоров’я, середньої, дошкільної та позашкільної освіти, муніципальної міліції, пасажирських перевезень на території громади, житлово-комунальних послуг, утримання об’єктів комунальної власності. А передача ресурсів, повноважень та відповідальності на базовий рівень – це і є децентралізація. Головні принципи децентралізації – справедливість, доцільність та відповідальність. Це те, що зараз дуже потрібно нашій державі. Наприклад, крихітне село не може собі  дозволити утримувати сільраду з працівниками, яким ще треба платити заробітну платню! А як не в змозі утримувати самостійно, значить потрібні дотації з центрального бюджету. Оскільки таких сільрад в країні надзвичайно багато, грошей «згори» ледве вистачає на зарплату працівникам. І в багатьох сільрадах керівництво сидить, склавши руки, виправдовуючись відсутністю коштів. Мовляв, грошей немає, тому ми нічого не робимо. Виходить, бідним бути вигідно? Але за чий рахунок? Такого не повинно бути. Як керівництво країни забезпечує процес децентралізації та об’єднання громад? Держава забезпечує прийняття всіх необхідних законів, передає ресурси та повноваження на місця. У результаті реформи держава створює необхідні умови для розвитку громад, а вже вони самі обирають пріоритети – чи потрібен громаді і місцевій молоді новий коледж  чи училище, чи дати «зелене світло» інвестору з перероб- ки відходів, чи запустити новий маршрут транспорту, чи побудувати додатковий медичний заклад. Перший крок – бюджетна децентралізація – виявився успішним. У 2015 році приріст надходжень до загального фонду місцевих бюджетів, порівняно з аналогічним торішнім періодом, становив 36,8%, перевищивши показники минулого року на 10 мільярдів гривень. Держава здійснює організаційну та методичну підтримку процесу об’єднання громад, яке відбувається на підставі Закону України «Про добровільне об’єднання громад».  За даними Міністерства фінансів України (станом на 1.06) Закон «Про добровільне об’єднання громад» визначає такий порядок дій: • ініціювання об’єднання; • підготовка рішення про об’єднання; • громадське обговорення; • утворення об’єднаної громади.

Яка моя роль, як громадянина, у цьому процесі? Місце, де ми живемо, – село, селище, місто – називається територіальною громадою. А ми, громадяни, самі хазяйнуємо на цій території, тобто маємо право на місцеве самоврядування, обираючи голову сільської, селищної чи міської ради та місцевих депутатів. Ті, кого ми обираємо, несуть перед нами відповідальність. Але і ми відповідальні за власний вибір та подальший контроль влади. Перед тим, як обрати місцеву владу, ми зобов’язані вивчити передвиборчу програму кандидатів, критично ставитись до популістських обіцянок, зважати на репутацію майбутніх очільників органів місцевого самоврядування.

Крім того, що ми обираємо місцеву владу, ми можемо впливати на прийняття рішень іншим шляхом – вступати до органів самоорганізації населення, брати участь у загальних зборах громади, громадських організаціях тощо. Проявляти громадянську активність, цікавитися та брати участь у процесах прийняття рішень в громаді – це те, що ми можемо зробити для себе та, зрештою, для країни. Відтепер громадянин не лише чекає від держави благодіянь, але і сам активно впливає на якість свого життя.

Що дасть об’єднання громади? По-перше, має покращитися управління громади. Громада матиме компетентну раду та кваліфікований виконком, бо з більшим населенням та територією буде більше кандидатів на посаду голови та депутатів місцевої ради, тож буде з кого обирати найбільш чесного та працьовитого. Крім того, штатна структура буде більш ефективною з точки зору доцільності посад. Наприклад, якщо сім сільрад об’єднаються в одну громаду, то замість семи голів, семи секретарів, семи бухгалтерів буде сім старост, один бухгалтер, декілька працівників планово-економічного відділу, які плануватимуть доходи та витрати бюджету, зокрема податкові надходження та напрями інвестицій. Також для громади працюватимуть юристи, декілька співробітників відповідатимуть за архітектуру – благоустрій, планування, забудову, т. ін. Таким чином згадані вище спеціалісти працюватимуть на благо громади, а також надаватимуть необхідні адміністративні та соціальні послуги ближче і зручніше. За довідками та багатьма іншими послугами не потрібно буде їхати в район.

По-друге, завдяки новій бюджетній політиці об’єднані громади отримують додаткові фінансові ресурси для розвитку інфраструктури – доріг, освітлення, водопостачання, водовідведення, утилізації побутових відходів тощо.

По-третє, більш ефективне управління, наявність планів розвитку, прозорість рішень зроблять громади привабливими для інвесторів, що забезпечить економічний розвиток та нові робочі місця. У громадян, особливо у молоді, нарешті з’явиться можливість для реалізації власного потенціалу в тому місці, де вони народились та виросли.

Якою буде влада в приєднаних населених пунктах? Інтереси жителів села у виконавчому органі місцевої ради об’єднаної територіальної громади представлятиме cтароста. Староста обирається в селах і селищах за рішенням місцевої ради і представляє інтереси мешканців села у виконавчому органі місцевої ради об’єднаної громади. Він також бере участь у підготовці бюджету громади в частині, що стосується фінансування програм на території свого села чи селища.

Чи загрожує безробіття теперішнім працівникам сільрад, що об’єднаються? Значного скорочення штату органів місцевого самоврядування не відбудеться, але зміниться його якісний склад. Тим, хто не знайде себе у нових структурах, держава надасть необхідну підтримку. Слід зауважити і те, що загалом об’єднана громада буде більш спроможною створювати умови для місцевого підприємництва, а це означає і нові робочі місця.

Що буде з освітою? Новоутворена громада стає спроможною забезпечити належний рівень життя своїх громадян у різних сферах життя. Розглянемо, наприклад, освіту. Всі ми зацікавлені в якісній освіті наших дітей. Сьогодні спільнота не має дуже великого впливу на цю сферу. Але після об’єднання громада матиме повноваження і ресурси, аби вирішувати питання матеріально-технічного забезпечення навчальних закладів середньої, шкільної та дошкільної освіти. Наприклад, це означає, що за рішенням громади та наявності ресурсів у дитячому садочку може бути добудовано спортивну залу чи басейн, а в школі – комп’ютерний клас чи новітню дослідницьку лабораторію. Дошкільнята та діти молодших класів вчитимуться ближче до батьків – у садках та початкових школах своїх сіл чи селищ. Учні середніх та старших класів їздитимуть автобусами до шкіл, які забезпечуватимуть справді високий рівень освіти в центрі об’єднаної громади.

Що буде з медициною? Людей залякують закриттям медичних закладів, але це не відповідає дійсності. На рівні громади в обов’язковому порядку функціонує первинна медицина та швидка допомога. Якщо громада забажає і буде в змозі утримувати медичні заклади більш складного рівня, наприклад, стоматологічний пункт, то так і буде. Якщо людина потребуватиме лікування в стаціонарі та більш складних медичних послуг, вона зможе їх отримати рівнем вище. Спеціалізована медична допомога – онкоцентри, кардіоцентри та ін. – базуватимуться в регіоні/області.

Об’єднання громад – це шлях до сильної, успішної країни, до впевненого майбутнього для себе та своїх нащадків! Прийшов час робити зміни! Об’єднуватись і співпрацювати! Прийшов час творити нову Україну!

DESPRO — це швейцарсько-український проект “Підтримка децентралізації в Україні”, який фінансується Швейцарською Конфедерацією через Швейцарське бюро співробітництва (ШБС/SDC) та впроваджується Швейцарським центром ресурсів та консультацій з питань розвитку (Skat). Місія проекту полягає в оптимізації системи управління та сприянні ефективному місцевому розвитку в Україні, що, в свою чергу, створить новий імпульс як для демократичних процесів, так і для надання послуг на рівні громади. Мета: Якість і доступність окремих публічних послуг покращуються за участі місцевих громад та влади, які є інституційно міцними, здатними спільними зусиллями сприяти процесу реформування системи місцевого самоврядування на національному рівні.

Завдання 1. Упровадження сталих моделей децентралізованого надання послуг: розвиток механізмів децентралізованого надання послуг на рівні малих міст і сіл цільових регіонів, їх інтеграція у процеси національних реформ у сфері децентралізації з метою подальшого поширення на інші регіони.

Завдання 2. Сприяння процесу впровадження реформ щодо децентралізації та місцевого самоврядування в Україні: надання дорадчої підтримки з питань децентралізації і реформування місцевого самоврядування ключовим національним інституціям та асоціаціям органів місцевого самоврядування, що ґрунтується на накопиченому в ході реалізації проекту досвіді з надання послуг на місцевому рівні, співпраці між різними рівнями влади й залученні громад у процес реформ.

Проект передбачає три фази: фазу I (2007-2010), фазу II (2010-2013) та фазу III (2013-2017). DESPRO надає технічну допомогу і сприяє покращенню комунальних послуг у селах Вінницької, Дніпропетровської, Івано-Франківської, Полтавської та Сумської областей. Протягом перших двох фаз (2007-2013) одним із цільових регіонів проекту DESPRO була Автономна Республіка Крим. Наразі діяльність там призупинено. Ключовим партнером DESPRO є Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України

 

Категория: Новости | Добавил: yaltaazov (25.06.2015)
Просмотров: 501 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0